דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפיסה פיסיולוגית במקרא לעניין החלומות -מאמר ו 

מאת    [ 21/10/2007 ]

מילים במאמר: 403   [ נצפה 3313 פעמים ]

תפיסה פיסיולוגית במקרא לעניין החלומות (מאמר ו)

 

על החלום ומשמעותו ניתן לקרוא בהרחבה בספרים פרי עטו של מחבר

 "תורת החלום ביהדות, כרכים א - ב"

גישה רציונאלית המסבירה את החלום כתוצאה מגירויים פיסיולוגיים כגון: רעב, צמא, עייפות, חרדה וכד' מציג הנביא ישעיהו:

"והיה כאשר יחלום הרעב והנה אוכל והקיץ וריקה נפשו וכאשר יחלום הצמא והנה שותה והקיץ והנה עייף ונפשו שוקקה כן יהיה המון כל הגויים הצובאים על הר ציון". (ישעיהו כט, ח).

גישה זו נחשבת למנוגדת בתכלית לתפיסת החלום בתקופת המקרא, והיא מבטאת רציונליזם מובהק. הדברים תמוהים שבעתיים שכן הם נאמרו על ידי הנביא ישעיהו המביא והמבטא את רצון ומחשבת האל, ואשר דבריו עומדים, לכאורה, בסתירה לכתוב במקרא כי האל מתגלה לנביאיו גם בחלומות.

 

כהמשך לגישה זו מביא רבי אליעזר מגרמיזא בספרו 'סודי רזיא' דברים מאלפים:


"הנפש מתחלקת לג' חלקים: פנימי ותיכוני וחיצוני, פנימי הלב המקבל ממנה כל חפצה שאם רואה חפץ נאה ותתאוה אם בעלה יוכל לעשות רצונה תגיל הלב במילוי שמחה וימלא הפה שחוק מעשתונות הלב על החפץ שנעשית רצונו, ואם לא יוכל בעלה לעשות רצונה, תאנין הלב ויכעס בקצף חימה ולא יהרהר כי אם על אותו חפץ, היא האהבה היא השנאה וכל חכמה ודעת ומזימה ומחשבה והרהור ממנה:
ובזה הדבר תבין כי היא יושבת במלונה בתוך המוח ואז הלב שקט ושואל ממנה דיעה ובינה ויותר דברים עמוקים וימצא חפצו ממנה, וכשאדם יגע ועיף מיד תרדימה נופלת עליו, וחלום מתרבה, ואינו יודע אם הוא ער או ישן והתיכוני הוא הלשון והחיצוני הוא היד, והקול והדיבור ישנים ועיפים, אך הפנימים אינם ישנים רק (ואם) תצא מן הנדן הנפש ואולם האדם שישן ומקיצים אותו בבהלה יתבהל הגוף (ועל) וכל לבו נודדת כציפור נודדת מקינה (כצפור קטנה היא הנפש ששבה) ואם היא תשוב מרצונה יעיר בלי בהלה כמו קרוב לשחרית אז הנפש במלונה, ולפי שכל תחילת חכמה ובינה בטוחי הלב נקראת פנימית".

 

פרשן המקרא ר' אברהם אבן עזרא (ראב"ע) מבאר כי החלומות הבל המה, ומקורם מן המאכלים שאוכל האדם לפני לכתו לישון. המאכלים מגבירים את אחד היסודות מהם בנוי הגוף, ולפי זה יבואו חלומות הבל. כי בא החלום - כשיהיה החלום מעורב מענינים רבים, ידוע שהוא מתערובת המאכלים, והתגבר אחת מן הארבעה שרשים, לא יהיה לו פתרון ולא יורה על טוב או רע, כי הבל הוא, כן ידמה הכסיל שירבה דברים וכל המרבה דברים בכל מקום מביא חטא אף כי במקום המוכן להזכיר שם הגבוה בו תמיד (פירוש רבי אברהם אבן עזרא על קוהלת ה, א).

 

ד"ר רמי שקלים, מומחה לקבלה, לרפואה קבלית ולנומרולוגיה, המרצה הפופולארי והמבוקש ביותר בארץ בתחומו, מחברם של 12 ספרים בנושאי קבלה ומחשבת ישראל, ועוד מאמרים רבים על הגות חז"ל, מגיש תוכניות רדיו ועונה לשאלות מאזינים/ות בתחום של קבלה ונומרולוגיה. להזמנות ספרים והרצאות ניתן להתקשר לפלאפון: 0505-249215


אתר אינטרנט: http://www.r-shkalim.co.il>

מייל: shkalim.rami@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב